Coffeeklatch

creative chit-chat

Sofie Claes

Modeontwerpster

Modehuizen die overstag gaan en ontwerpers aan de deur zetten. De financiële crisis heeft de mode-industrie rake klappen toegediend. Toch zijn er ondernemers die van de nood een deugd maken en in het oog te springen door tegen de stroom in te gaan. Sofie Claes is 2 jaar geleden afgestudeerd aan het Amsterdam Fashion Institute en heeft zonet haar eigen label opgestart: Wolf. by Sofie Claes. De eerste collectie van de Genkse ontwerpster hangt nu in de winkelrekken. 

We brengen haar een bezoek in haar atelier in een pakhuis op het Antwerpse zuid en worden getrakteerd op een drankje van eigen makelij.  Kefir is een koolzuurhoudende en licht alcoholisch melkdrankje dat gemaakt wordt van een mengsel van verschillende melkzuurbacteriën die gisten. “Kefir is gezond voor je. Als je het in een bar kon krijgen, zou je het dan ook echt bestellen?“ Het ene project is nog niet afrond en Sofie denkt al zakelijk na over een volgende opportuniteit. 

 

/system/files/193/original/05_closet_1_of_1_.jpg?1315168676/system/files/354/original/sofie_smile_1_of_1_.jpg?1315473947
/system/files/330/original/01_dress_close_1_of_1_.jpg?1315473898
/system/files/332/original/05_atelierwide_1_of_1_.jpg?1315473902

 

Wolf.by Sofie Claes gaat hard! Je bent zopas begonnen en je zit nu al aan drie verkooppunten in België.

Het Flanders Fashion Institute (FFI) had me uitgenodigd om deel te nemen aan de Belgische showroom in Parijs en vanaf dan ging de bal aan het rollen. Wolf. werd heel snel opgepikt in eigen land en ook Japanse kopers toonden interesse. Het is mijn droom om in Japan te verkopen, want daar hebben de Belgische designers een streepje voor. 

 

/system/files/192/original/05_closet_1_of_1_-2.jpg?1315168672
/system/files/189/original/03_works_1_of_1_.jpg?1315168654
/system/files/331/original/04_oldmachine_1_of_1_.jpg?1315473900
/system/files/343/original/19_desk_right_1_of_1_.jpg?1315473926
/system/files/344/original/21_sofie_dresses_1_of_1_-2.jpg?1315473927

 

Laat je je inspireren door Japanse ontwerpers?

Yamamoto en Comme des Garçons spreken me enorm aan, maar ik ben ook diep onder de indruk van Belgische modeontwerpers. Margiela heeft een waanzinnige manier van werken. Ik hou van het poëtische achter de collecties van Ann Demeulemeester en ook Bless, een Duits label, hou ik in mijn vizier. Bless is een groep van ontwerpers  met een atelier in Parijs die ook gebruiksvoorwerpen maken. 

 

/system/files/335/original/09_pendant_1_of_1_.jpg?1315473909
/system/files/351/original/IMG_1678-2.jpg?1315473941

 

Het atelier waar jij nu werkt,  is een pakhuis waar verschillende vormgevers en kunstenaars samen zitten. Het leent zich perfect tot multidisciplinaire collaboraties.

Het gebouw is gigantisch en ik ben niet de enige modeontwerpster hier. Lenny Leleu en Ti+ Hann zijn mijn buurvrouwen, maar ook andere disciplines, zoals illustratie, schilderkunst, social design en communicatie, zijn vertegenwoordigd. 

 

/system/files/348/original/29_radio_1_of_1_.jpg?1315473935
 /system/files/345/original/26_shoes_1_of_1_.jpg?1315473929

 

Je bent goed georganiseerd, nog niet zo lang afgestudeerd en je runt nu al een eigen label. Is die pragmatische instelling iets wat je in Amsterdam aangeleerd krijgt?

 In Amsterdam is men heel hard bezig om studenten voor te bereiden op het beroepsleven achteraf. Ik kreeg economie, branding, marketing, … De shows aan de Antwerpse modeacademie zijn fantastisch en ook heel experimenteel. Maar hoe ga je een dergelijke collectie verkopen? Afstudeercollecties in Amsterdam zijn dan ook commerciëler en draagbaarder, maar daarom niet slechter. Ik ben blij dat ik na 2 jaar studeren in Parijs de overstap naar Amsterdam heb gemaakt.

 

/system/files/339/original/14_board_1_of_1_.jpg?1315473918
/system/files/341/original/16_wolf_1_of_1_.jpg?1315473922

 

Dus je wist al vrij snel dat je je eigen modelabel wilde opzetten?

 Het is altijd al mijn doel geweest en ik heb mijn studies daarop afgestemd. Ik wilde oorspronkelijk  ervaring opdoen bij andere modehuizen, maar solliciteren tijdens de crisisperiode vlotte niet echt. Dus ik dacht: waarom begin ik niet met mijn eigen label? Ik heb eerst nog even in India gewerkt, maar ik ben kort daarna terug naar Antwerpen verhuisd. Ik heb een zakenplan uitgeschreven, een aanvraag ingediend bij het participatiefonds en 6 maanden later was Wolf. by Sofie Claes een feit! 

 

/system/files/338/original/12_atelier_low_1_of_1_.jpg?1315473916

 

Moedige zet, want de opstart van een nieuw modelabel is niet evident.

Ja, het is nog steeds moeilijk. Ik woon wel in Antwerpen, maar ik had hier nog geen connecties. In Amsterdam wel natuurlijk. Maar dankzij de steun van het FFI werd mijn netwerk zeer snel uitgebreid en ik krijg ook veel media aandacht dankzij een Vlaams persbureau, dat me in Parijs heeft aangesproken. Wolf. by Sofie Claes is een dubbele fulltime baan. Ik organiseer de fotoshoots, mijn vriend (Bram van Stappen) fotografeert, ik sta in voor de patronen en het ganse ontwerpproces. De productie besteed ik echter uit aan Belgische huizen.

 

/system/files/347/original/28_closeneedles_1_of_1_.jpg?1315473933
/system/files/337/original/11_close_rack_1_of_1_.jpg?1315473913

 

Wolf. is 100% Belgisch. Je zou denken dat je je connecties uit India zou aanwenden om de kostprijs van je collectie te drukken. 

Wolf. is een kwalitatief Belgisch label. Ik ontwerp alles zelf en ik wil erop toezien dat alles geproduceerd wordt zoals ik het zelf wil, wat quasi onmogelijk is als je met contacten uit het buitenland werkt. Bovendien is je productie in het begin zo klein, dat je financieel gezien niet naar het buitenland kan. Ik wil de mode-industrie heel graag in België houden. Er is zoveel potentieel. Ik hoop dat de klant de meerkosten wil betalen, want voor kwaliteit betaal je een prijs. 

 

/system/files/349/original/34_worktable_1_of_1_-2.jpg?1315473937 
/system/files/340/original/15_fabrics_1_of_1_.jpg?1315473920

 

Je eerste collectie hangt nu in de rekken en je bent volop bezig aan je tweede collectie. Wat is je uitgangspunt deze keer?

Ik ben gefascineerd geraakt door het suprematisme van de Russische kunstenaar Kazimir Malevich. In de jaren 20 schilderde hij een zwart vierkant op een wit canvas, wat erg choquerend moet geweest zijn in die tijd. Malevich wilde komen tot de essentie door hier en daar wat stukken weg te laten. Ik volg dezelfde filosofie in mijn ontwerpproces. Ik bouw altijd af. Ik ben een constructivist/deconstructivist en minimalist.    

 

/system/files/334/original/08_cross_1_of_1_.jpg?1315473907
/system/files/342/original/18_cross_1_of_1_.jpg?1315473924
/system/files/336/original/10_oldmachine_1_of_1_.jpg?1315473911
/system/files/356/original/wide.jpg?1315473952

 

Trek je de liefde voor het minimalisme ook door in je accessoires?

 Ik heb altijd de drang gevoeld om een totaalbeeld neer te zetten en om naast kledij ook handtassen, schoenen en juwelen te verkopen. Ik heb nu voor de eerste keer een handtas ontworpen en de volgende keer hoop ik ook een oplossing te hebben gevonden voor het produceren van schoenen, want een schoen ontwerpen in een kleine oplage, dat is onmogelijk. Ik heb intussen zoveel ideeën verzameld voor schoenen! Ik sta zeker open voor een samenwerking.

 

/system/files/353/original/potrait.jpg?1315473945

/system/files/350/original/collec.jpg?1315473939
/system/files/352/original/lookbooks.jpg?1315473943

 

Met zijn allen sippen we verder aan de kefir. “Hier is een potje. Neem de korrels mee naar huis. Dan kan je zelf brouwen. Mijn ouders zijn al heel lang macrobiotisch, dus ik heb het van hen geleerd.” En zo staan de kefirkorrels ten huize Coffeeklatch te fermenteren in de koelkast. 

 

/system/files/213/original/27_healthydrinks_1_of_1_.jpg?1315168776
/system/files/355/original/text.jpg?1315473948

 

 

Wolf. by Sofie Claes

www.wolfbysofieclaes.com

Copyright © Coffeeklatch. All rights reserved. All Coffeeklatch original content and photographs are subject to copyright
and must not be reproduced without our express prior written permission.

Thierry Boutemy

Florist

Stefanie & Caroline

Interieur Architecten

Lionel Jadot

Interieur Architect

Rianne & Jurgen

Designer en architect

Mark Colle

Florist

Marina Bautier

Meubelmaakster

Ingrid Deuss

Gallerist

Leo & Susan

decorateurs

Samuel & Donatienne

Artisans

Jon & Masa

Designer duo LMBRJK

Nicolas Schuybroek

Architect

Carol Montpart

Art Director at The Plant

Antoine Vandewoude

Meubelmaker

Brecht Baert

designer

Bent Van Looy

Muzikant

William Phlips

Set Designer

Fien & Hannes

Creatief duo

Katrien Van Hecke

Modeontwerpster

Kathryn & Ike

Gallerists and collectors

Kati Heck

Kunstenares

Jan & Delphine

Multidisciplinair duo

Bart & Pieter

Tuinarchitecten

Tatjana & Pieterjan

Galeriehoudster & Ontwerper

Frederic Hooft

Interieur & meubilair

Bue The Warrior

Street artist

Zeb Daemen

Modefotograaf

Arjan & Anieke

Ontwerplabel vij5

Distortom

Modeontwerper en DJ

Michaël Verheyden

Designer

Elise Caluwaerts

Sopraan

Bart Belmans

Herborist, Sanguisorba

Deborah & Martijn

Art Direction & Styling

Filip Van Huffel

Choreograaf

Elisabeth Ouni

Journaliste & Fotografe

Sebastiaan Van Doninck

Illustrator

Piet Raemdonck

Schilder

Jan-Jan & Piëtro

Multidisciplinair duo

Geert Verbruggen

Architect en B & B eigenaar

About Coffeeklatch

Coffeeklatch stands for ‘Slow journalism using a fast medium.’ Magali Elali and Bart Kiggen created the blog as a creative chitchat featuring creative entrepreneurs in their homes over coffee, including interesting people telling intriguing stories. It celebrates storytelling and creativity in all its forms, from fashion design to architecture. Read More

Contact

mail — facebook —  twitter — Magali's Instagram - Bart's Instagram

 

Visit our online magazine all items loaded — facebook.com/allitemsloaded

Copyright © Coffeeklatch. All rights reserved. All Coffeeklatch original content and photographs are subject to copyright
and must not be reproduced without our express prior written permission.

site gezet door Mr. Henry,
met melk en 2 klontjes